Nettipelaamisen suosio

Pitkälle on tultu niistä ajoista, jolloin pelaaminen tarkoitti pallon potkimista pihapeleissä. Kirkkis on vaihtunut kynäriin ja kukkulan kuninkaan sijaan painitaan peukuilla Tekkenin parissa. Mistä tämä johtuu?

Toisin kuin moni vanhemman sukupolven edustaja väittää, on nettipelienkin parissa mahdollista luoda ja ylläpitää sosiaalisia suhteita. Monet kaverukset sopivat etukäteen netin välityksellä pelattavista pelisessioista, joiden aikana nämä keskustelevat mikrofonin ja kuulokkeiden välityksellä. Pelit ovat myös loistava yhdistävä tekijä täysin uusien sosiaalisten kontaktien luomisessa.

Nettipelaaminen nähdään yleensä myös melko harmittomana ajantappokeinona. Kun moni nuori lähtee viettämään aikaansa esimerkiksi päihteiden merkeissä, on helppo vaihtoehto jättäytyä kotiin pelien vietäväksi. Tämä toki nähdään usein epäsosiaalisena toimintana, mutta kenties ainakin tässä tapauksessa fyysisesti terveellisempänä vaihtoehtona.

Nettipelaamisen koukuttavuus on seurausta monista tekijöistä, mikä luonnollisesti lisää niiden suosiota. Jatkuva maalien ja uusien tasojen saavuttaminen on oikeassakin elämässämme koukuttavaa, sillä yksi perustarpeistamme on pyrkiä kehittämään itseämme jatkuvasti. Erityisesti World of Warcraftin tapaisissa peleissä, joissa pyritään kehittämään pelaajan virtuaalihahmon taitoja sekä varusteita, pelaaja tuntee yhtenäisyyttä hahmoaan kohtaan ja pyrkii luomaan hahmostaan täydellisen taistelijan.

Erityisesti nettipeleistä tuttu ilmiö on, etteivät ne varsinaisesti pääty koskaan; kuvittele lukevasi loppumatonta kirjaa, jonka sivut lisääntyvät jatkuvalla syötöllä. Loppumattomuutta voidaan verrata kenties paremminkin jalkapalloon tai johonkin muuhun urheiluharrastukseen, joissa päättyneen ottelun jälkeen järjestetään aina yhä uusia otteluita.